دستگیری روزنامه‌نگار و محکومیت به زندان مدیر روزنامه‌ی ماندگار را محکوم می‌کنیم
گزارش‌گران بدون مرز گزارش‌گران بدون مرز

 

گزارش‌گران بدون مرز بیشتر شدن نقض آزادی اطلاع رسانی در ماه‌های اخیر در افغانستان را محکوم می‌کند و بازداشت خودسرانه‌ی عزیزالرحمان سخی زاده روزنامه‌نگار روزنامه ماندگار از تاریخ ١٥ سرطان ١٣٩٢ و صدور محکومیت دوسال و نیم زندان از سوی دادگاه ابتدایی کابل، علیه نظری پریانی، مدیر این روزنامه  را غیر قابل قبول می‌داند. 

گزارش‌گران بدون مرز اعلام می‌کند: « از آغاز سال میلادی ٢٠١٣ ، چندین روزنامه‌نگار در پی انتشار مقالاتی انتقادی نسبت به مقامات حکومتی، از سوی مراجع عدلی و قضایی یا بازداشت و یا تهدید به بازداشت شده‌اند. برخی مقامات حکومتی برای شکایت علیه روزنامه‌نگاران از مقام و قدرت خود سواستفاده و از همکاری برخی مقامات عدلی و قضایی نیز بهرمند می‌شوند. بازداشت روزنامه‌نگار و زیر فشار قرار دادن وی برای افشای منابع خبری خود، غیر موجه و غیر قانونی است. ما خواهان آزادی فوری عزیزالرحمان سخی زاده هستیم»

از تاریخ ١٥ سرطان، عزیزالرحمان سخی زاده از سوی لوی سارنوالی بازداشت و زندانی شده است. علت توقیف این روزنامه‌نگار انتشار مقاله‌ای در تاریخ ٢٥ ثور سال روان، در باره‌ی وجود فساد در ادارۀ مبارزه با ارتشا و فساد اداری است. وی در حالی با شکایت رئیس این اداره عزیزاله لودین تحت تعقیب قرار گرفته است که روزنامه ماندگار پاسخ مسئولان این اداره را نیز بنا بر قانون منتشر کرده بود.

عزیزاله لودین در پرونده‌ای دیگر نیز از شاکیان این روزنامه است، از جمله در پرونده شکایت از نظری پریانی که در تاریخ ١٥ جوزا سال روان مطلع شده است که در تاریخ ١٢ حوت ١٣٩١ در دادگاهی به شکل غیابی برای انتشار مقالاتی در باره تخلف در انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨،محاکمه و به دوسال و شش ماه زندان محکوم شده است. این روزنامه‌نگار برای شرکت در دادگاه از سوی مقامات عدلی و قضایی احضاریه دریافت نکرده بود.

در این باره نظری پریانی به گزارش‌گران بدون مرز گفت: «در شرایط کنونی کشور و انتخابات سال روان و خروج نیروهای خارجی، این اقدام‌ها می‌توانند به معنای ایجاد محدودیت برای آزادی اطلاع رسانی و مطبوعات آزاد و همچنین تشویق به خودسانسوری باشد. در هیچ کدام از مقالات روزنامه، حمله و توهین شخصی نشده است، تنها بنا بر وظیفه روزنامه‌نگاری از مسئولان انتقاد شده است.»

بنا بر اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، این شکایات از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ به مراجع عدلی و قضایی ارسال نشده است. بنا بر قانون رسانه‌های همگانی شکایت از تخلف رسانه‌ها باید در نخستین مرحله در کمیسیون رسانه‌های همگانی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت اثبات تخلف به مقامات عدلی ارجاع شود. در نبود این کمیسیون – که قرار است در ماه آینده و پس با برگزاری انتخابات و گزینش نمایندگان ژورنالیستان تشکیل شود- وزیر اطلاعات و فرهنگ این مهم را برعهده دارد. در این باره گزارش‌گران بدون مرز از تصمیم وزارت اطلاعات و فرهنگ برای لغو نتایج انتخاباتی که مورد اعتراض فدارسیون ژورنالیستان افغانستان بود، و برگزاری انتخاباتی دمکراتیک در ماه آینده استقبال می‌کند.

گزارش‌گران بدون مرز موج تازه خشونت علیه دست اندرکان رسانه‌ها را محکوم می‌کند. تنها در یک روز چهار ژورنالیست در کابل لت و کوب و تهدید شدند.

در تاریخ ١٧ سرطان،،محمد فهیم فطرت، گزارشگر تلویزیون یک به هنگام تهیه گزارش از وضعیت ترافیک در شهر، از سوی ماموران ترافیک مورد لت و کوب قرار گرفت، در این حمله دوربین فلمبردارش شکسته شد.

خبرنگار دیگر این شبکه ادریس تیموری و حسین نظری فلم‌بردار شبکه تلویزیون ۳ سپورت، پس از شرکت در کنفرانس خبری محمد ظاهر اغبر، رئیس کمیته ملی المپیک و در نزدیکی محوطه‌ی چمن مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفته و لت و کوب شدند. در این حمله دوربین گزارشگر تلویزیون نگاه نیز از سوی مهاجمان شکست شد. کمیته ملی المپیک با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرد «این رویداد به هیچ وجه قابل قبول نمی تواند باشد، ضمن آنکه محکوم است، رییس اداره ورزش در یک اقدام جدی خبرنګاران محترم تلویزیون های ۳ و نگاه را همراه با آمر حوزه ۱۶ پولیس به حضور پزیرفته، وعده کرد که هرچه زودتر باید عاماین این قضیه پیدا و مورد بازپرس جدی قرار ګیرد.»

گزارش‌گران بدون مرز در آغاز ماه ثور سال روان با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به افزایش خشونت‌ها علیه روزنامه‌نگاران هشدار داده بود. از آغاز سال میلادی سازمان بیش از سی مورد خشونت علیه رسانه‌ها را شمارش کرده است.







July 11th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها